Noorte joogas (12/13 – 17-aastased) on tunni ülesehitus sarnane täiskasvanute kundalini jooga tunnile, kuid väiksema intensiivsusega.

Noorte- ja laste jooga (kuni 12-aastased) on kundalini joogal baseeruv mänguline tund, kus:

  • õpime väärtustama sõprust ja tundma iseennast ning kaaslasi;
  • arendame koostööoskust, koordinatsiooni ja tähelepanelikkust;
  • tunneme rõõmu eneseväljendusest ja loovtegevustest;
  • õpime kuulama, keskenduma ja teistega arvestamist;
  • leiame tundemaailmas üles tasakaalu ja harmoonia;
  • muutume paindlikumaks ja tugevdame tervist.

Mängulised (kuni 12-aastased) tunnid sisaldavad:

  • joogaharjutusi,
  • mänge,
  • muinasjutte,
  • visualiseerimist,
  • muusikat, laule ja tantse,
  • lõdvestust ja lõõgastust,
  • hingamisharjutusi,
  • meditatsiooni ja käteasendeid,
  • kunsti ja käelist tegevust.

 

Nagu iga uus asi, vajab ka joogapraktika aega, et täheldada muutust. Lastega töötades tuleb olla eriti kannatlik, kõik on omamoodi isiksused ja arengult erinevad. Üldjuhul on lapse  päevades igapäevaselt palju müra; värvidest ja asjadest segadusse ajavat virr-varri; ärevaid hetki sotsiaalses maailmas; energia tunnetamist enda ümber (nii negatiivset kui positiivset) ja juba üha rohkem täheldatud toidutalumatusest tingitud käitumis- ja tähelepanu häireid ning see kõik võib lapse segadusse ajada. Oskamatusest oma tunnetusest, tunnetest ja ümbritsevast energiast aru saada, võib lapse käitumine olla raskesti hallatav. Nii võib rahulik ja keskendunud tegevus olla lapsele justkui võimatu, sest iga päev on harjutud olema aktiivne ja ärev, mis on nagu sisse kodeeritud tegevus. Kui nüüd püüda lapse arengut mõista joogatunnis, siis teadvusta, et joogas osaleb laps üldjuhul korra või paar korda nädalas 45 min – 1,5 h olenevalt vanusest. Ehk aitab see mõista, et lapsele on vaja anda aega, et tunnetada ka ise jooga mõju lapse arengule ja tervisele.

Joogatunni tegevused hõlmavad loovust, peenmotoorikat, tähelepanu- ja keskendumise harjutusi  liikumises, et toetada lapse kogu keha ja arengut. Olen ennast koolitanud erinevate töötubade ja koolitustega, et ikka rohkem olla teadlikum, kuidas läheneda erinevat tüüpi lastele. Informeeri lapsega seotud olulisi teemasid, mida sinu arvates joogaõpetaja peaks teadma. Hea on kui õpetaja ja lapsevanema vahel on austav ja usalduslik suhe, et mõlemal poolel on mugav arutada lapsega töötades olulistel või tähelepanu vajavatel teemadel.

Olen väga tänulik lastevanematele, kes on teadvustanud oma lapses erivajadust ja leiavad, et individuaaltund on lapsele parim tema arenguteel.

Oluline on see, et lapsel meeldiks joogas käia, kui talle on see mingil põhjusel jätkuvalt vastumeelne, siis palun räägi lapsega sel teemal ja kaalu õpetaja vahetust (võibolla sobib su lapsele teine õpetaja, teine keskkond paremini) või pigem otsustada joogas osalemine lõpetada. Kui kogemus jääb positiivne, siis on lootust, et laps on ükskord vanemas eas taas joogatunnis.

 

Laste jooga on nagu tugisüsteemi loomine, et meie lastest kasvaksid eluterved, loovad, teadlikud, rõõmsad täiskasvanud, osates leida tasakaal erinevates igapäevaelu olukordades. 

 

Piarjot Kaur

* Loe minu kohta lehel “Meist”, kus on märgitud ka mind huvitavad läbitud koolitused.